Wat zijn mooie kleurencombinaties ? Hoe maak je een kleurenschema ? Ken je verhaaltjes met kleur ? Ken je spreekwoorden met kleur ? Hoe voel jij je bij die kleur ? Welke kleur heeft jouw kamer ? Welke kleur vind je helemaal niet mooi ?
Bont en blauw, blauw van de kou, groen als gras, rood als een tomaat, groen zien van jaloezie, rood staan, een bruin café, ze bruin bakken, grijs haar krijgen, de rode draad zoeken, paars van de kou zien, de wittebroodsweken, zwarte sneeuw zien, en zo kunnen we nog wel even blijven doorgaan. KLEUR is een heel dankbaar thema. Het geeft je zoveel mogelijkheden om met de kinderen aan de slag te gaan ! Beschouwen en creëren à volonté !
De (bijna) allerlaatste les van Marianne stond dus volledig in het teken van kleur.
We zetten de brillen van Parsons op !
Michael Parsons heeft een studie gemaakt van hoe kinderen op kunst reageren en hij heeft daar conclusies uit getrokken die natuurlijk een invloed kunnen hebben op ons onderwijs !
Hij vergelijkt het waarnemen van mensen met het kijken door een BRIL. Hij gaat ervan uit dat er vijf verschillende brillen zijn om naar kunst te kijken.
Je begint natuurlijk met bril 1 die je wel ophoudt als je door bril 2 kijkt ! Ook bril 1, 2, en 3 hou je op als je door bril 4 kijkt...enz. !
Een goed passende bril wordt niet meer afgezet. De brillen zijn niet leeftijdsgebonden, al is het wel zo dat bril 1 goed past op een kleuterneusje en bril 2 op een leerling-van-de-basisschool-neus !
BRIL 1 : ASSOCIATIE - Vertel wat je ziet ! (sterke voorliefde voor kleur)
BRIL 2 : (REALISTISCHE) VOORSTELLING : Een beeld is beter naarmate het realistischer is.
BRIL 3 : EXPRESSIE/GEVOEL : Het beeld wekt emoties op. Kunst heeft immers tot doel om gevoelens over te dragen !
BRIL 4 : LEERBAAR : Je kan met anderen praten over wat je ziet, voelt, over de voorstelling, over beeldaspecten, materiaal.
BRIL 5 : EIGEN MENING : Volgens eigen inzicht en smaak een oordeel vellen.
We luisterden en genoten van een kleurrijk kamishibai-verhaal. We bestudeerden primaire en secundaire kleuren, de kleurenkaart.
We stelden onze meegebrachte voorwerpen tentoon..
En toen, toen was het weeral tijd...(wordt vervolgd )
Ik vond op Wikipedia volgende associaties :
Kleur | Hedendaagse | Associaties volgens Leonardo da Vinci |
---|---|---|
Blauw | Waarheid, helderheid, waardigheid, status en macht | Oneindigheid, de hemel, ruimte, reizen, geestelijke liefde, meditatie en eeuwigheid |
Bruin | Mannelijkheid, stabiliteit en gewichtigheid | Soliditeit, materie, geborgenheid, ondergang, naderend einde en herfst |
Geel | Energie, vreugde, geestkracht, luchtigheid en lichtheid van het bestaan | Tijd, zon, maan en sterren, zomer, rijpe oogst, goud, gewin en verstand |
Geelgroen | Nieuw leven, voorjaar en groeikracht | Verdorvenheid, verloren zuiverheid, valsheid, haat, afgunst, ziekte, afzondering en verraad |
Grijs | Saai, vervelendheid, grauwheid en massa | Armoede, ontmoediging, ouderdom en theorie |
Groen | Vruchtbaarheid, vrede en natuur | Kracht van ontkiemend zaad, lente, jeugdigheid, onervarenheid, macht, vrede, welvaart, hoop, vredige rust en autonomie |
Oranje | Feest en overvloed | Gezelligheid, gretigheid, weelde en feest |
Paars | Leden van het koninklijk huis, rijkdom en verfijning; rouw, ingehouden emotie | |
Rood | Liefde, passie, warmte en vlammen | Onrust, oorlog, revolutie, twist, ruzie, bloed, hartstocht, offer, ego, energie en beweging |
Violet | Helderziendheid, wijsheid, spiritualiteit, succes, spirituele groei, kracht, genezing, onafhankelijkheid en bescherming | Waaierigheid, gezag, rouw, tweeslachtigheid, geheim, conflict en labiliteit |
Roze | Liefde, humor, vriendschap en trouw | Vrouwelijkheid, schoonheid en vrede |
Wit | Licht, zuiverheid, netheid en leegte | Ongereptheid, volmaaktheid, (goddelijke) reinheid, onschuld, licht van geest, vrede en leegte |
Zwart | Dood, rebellie, duisternis, ellende, einde, elegantie, mysterie, wraak en ondergan | Macht van duisternis, dood, rouw, verderf en vernietiging, oorlog |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten